[ و او را از ایمان پرسیدند ، فرمود : ] ایمان ، شناختن به دل است و اقرار به زبان و با اندامها بردن فرمان . [نهج البلاغه]
سفارش تبلیغ
صبا ویژن



زمستان 1386 - موانع پیشرفت






تماس'>mailto:shamiz558@yahoo.com">تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
زمستان 1386


لینکهای روزانه
لینکستان [30]
علمی آموزشی [64]
جستجو [31]
[آرشیو(3)]


عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
زمستان 1386 - موانع پیشرفت

آمار بازدید
بازدید کل :29064
بازدید امروز : 0
 RSS 

   

 

 

رهبر معظم انقلاب :

 

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به عقب ماندگی جامعه بشری در علوم معنوی، دوری از اخلاق و معنویت را منشأ مهم گرفتاریهای جهان از جمله جنگ و ناامنی دانستند و افزودند: آحاد ملتها به ویژه مسئولان و نخبگان کشورها به شدت نیازمند دعوت اسلام به تزکیه اخلاقی و مهرورزی و انصاف و مروت هستند.
رهبر انقلاب اسلامی، استقرار عدالت را نیاز همیشگی بشر و از دیگر اهداف بعثت پیامبران الهی برشمردند و با اشاره به تشکیل جامعه اسلامی در ایران افزودند: سه پیام مهم بعثت پیامبر خاتم، یعنی: علم و اخلاق و عدالت، اصول اساسی و ارزشهای مبنایی ملت ایران به شمار می رود و همه باید برای تحقق این اصول، بیش از پیش تلاش کنیم.


ایشان، پایبندی به این اصول و عمل به وظایف اسلامی را زمینه ساز موفقیتهای 28 سال اخیر دانستند و خاطرنشان کردند: عقب نشینی از اصول اسلام، افتادن در دام ملاحظات گوناگون و گرفتار آمدن در چارچوب مکاتب مادی رایج دنیا، بی شک ناکامی و شکست را به همراه آورده و خواهد آورد.
رهبر انقلاب اسلامی، جامعه بشری را گرفتار 2 درد و رنج بزرگ خواندند اول: راه غلطی که به عنوان مسیر سعادت به ملتها عرضه می شود و دوم: حاکم بودن فاسدترین انسانها بر امور جهان.


ادامه مطلب...


نویسنده » احمدی » ساعت 11:17 عصر روز جمعه 86 بهمن 19

موانع پیشرفت

چکیده تمام صحبت هایی که که در زمینه کاستی ها و عقب مانده گی ها میشود، به نظر این حقیر ،اینست که تا ما در جامعه انسان های صالح و سالم نداشته باشیم و تا انسان نداشته باشیم به هیچ جا نخواهیم رسید.ما در مبانی تئوریک اسلامی هم به دنبال رسیدن به مرحله "انسان کامل" هستیم.و شهید مطهری این مساله را در کتاب انسان کامل خویش بیان کرده و هدف عالی و غایی اسلام را تشریح کرده است.پس بنده ایمان به این امر دارم که تمام مشکلات دنیوی ما زیر سایه همین نقصان در رسیدن به درجه انسان کامل می باشد.اگر ما به این هدف غایی ایمان داشته باشیم.و یقین قلبی و عینی به وجود خدا و معاد داشته باشیم.دیگر در این دنیا هدفمند زندگی می کنیم و تمام سعیمان اینست که به این درجه برسیم و از ناراستی ها و کژی ها به دور شده و رو به درستی و پاکی می آوریم.و آهسته و پیوسته در این راه قدم برمی داریم.حال جامعه اسلامی را فرض کنید که تمام انسان ها در آن جامعه قصد متکامل شدن و رسیدن به درجه انسان کامل دارند و می دانند بعد از این درجه رسیدن به کمال و و رسیدن به مبدا و سرچشمه و خداوند رحمان و رحیم و عالم می باشد.پس در این جامعه دیگر عقب ماندگی و کاستی نیست و و اگر هم باشد چون هدف از زندگی تبیین شده است سریعا برطرف میشود.من که مدیر یک سازمانی هستم،چون هدفم رسیدن به جامعه متکامل و متعالی و خدایی است، اگر ضعفی و کاستی در خودم می بینم به راحتی کنار می روم و راه را هموار می کنم تا اندیشمندان دیگری در این راه قدم نهند تا سازمان مربوطه بتواند با سرعت و دقت بیشتری به جلو حرکت نماید.در این جامعه دیگر ما استرس و اضطراب و دغدغه نان شب را نداریم.که هر طوری که شده چهار پنجولی به قدرت و صندلیمان بچسبیم و از هر روش غیر متعارف و ضد انسانی و غیر اخلاقی سعی کنیم به منافع بیشتر شخصی دست پیدا کنیم.



نویسنده » احمدی » ساعت 11:13 عصر روز جمعه 86 بهمن 19

توسعه فرهنگی

توسعه دارای تعاریف زیادی است ولی در یک معنای کلی، عبارت است از فرایندی که  به منظور هدایت  جامعه  بسوی تحقق مجموعه ای منظم از شرایط زندگی فردی و جمعی صورت می گیرد‏‏‏‏ .  توسعه در حقیقت کوششی است برای رسیدن  به تعادلی که تاکنون تحقق نیافته و در اینجا از آن بعنوان ایده آلها یاد می شود. ویا راه حلی است در جهت رفع فشارها  و مشکلاتی که پیوسته بین بخشهای مختلف زندگی اجتماعی و انسانی  وجود داشته و تجدید حیات می یابد .این فشار ها در جوامعی مثل جامعه جهان سومی ما نمود بیشتری  دارد و از جنبه های مختلف اقتصادی فرهنگی و اجتماعی قابل بحث و بررسی است.بهتر بود بجای جهان سوم از واژه در حال توسعه استفاده میکردم ولی همه ما قبول داریم شرایط روحی و اجتماعی جامعه ما با آنچه  ایده آل فرض میشود فرسنگها فاصله دارد.منظورم مثلا دغدغه هایی از نوع آموزش ،بهداشت ،مسکن، شغل و امنیت روانی در جامعه است.ادامه مطلب...


نویسنده » احمدی » ساعت 11:11 عصر روز جمعه 86 بهمن 19

فرهنگ ایرانی و توسعه

چیستی توسعه یک جامعه و میزان رابطه یا پیوستگی آن با فرهنگ آن جامعه، بحثی است که از سالهای دهه م مدنظر قرار گرفت. بر پایه تاریخ نگاری وقایع توسعه، تا پیش از این دوران ، "توسعه" فرایندی اقتصادی وتکنولوژیک به شمار می رفت که تنها در افزایش سرانه محصول ناخالص ملی و به صورت ایجاد فرصتهای اقتصادی و شغلی و سایر امکانات اقتصادیِ ضروری برای توزیع وسیعتر منافع اقتصادی و اجتماعی حاصله ، تبلور یافته بود که مفهوم "کمیت پذیری توسعه" یا تلقی "رشد" از توسعه را شکل می داد.
از اواخر دهه
مشخص گردید که مفهوم "رشد " شامل جنبه های غیر اقتصادی مانند شکوفایی فردی ، اجتماعی و انسانی ، رفاه و ملاحظات مربوط به توزیع مناسب درآمد، نمی گردد و به این ترتیب ، طی دهه های بعد، نظریات ومفاهیم جدیدی از فرهنگ و توسعه مطرح شدند که در آنها "توسعه " فرآیندی چند بعدی به شمار می آمد و علاوه بر اقتصاد ، بر رفاه و شکوفایی انسان نظر می افکند.
در این مقاله کوشش شده است تا با نگاهی مختصر به مکاتب توسعه وبا توجه به ویژگیهای فرهنگی ایرانیان، به بحثی در رابطه با توسعه جامعه ایرانی پرداخته شود.
ادامه مطلب...


نویسنده » احمدی » ساعت 11:3 عصر روز جمعه 86 بهمن 19

موانع توسعه فرهنگی در کشور

ماههای متمادی است به بحث در مورد فرهنگ عمومی و چالشها و ره آوردهای آن پرداخته ایم و با نخبگان و اندیشمندان در علوم جامعه شناختی و علوم انسانی و روان شناختی، تعاملهای فراوانی داشته ایم تا جایگاه و تأثیر حیاتی فرهنگ عمومی در فرایند پیشرفت و قانون مندی را بشناسیم و به یافته هایی دست یابیم.
داشته های فرهنگی، باورها و ارزشهای درونی جامعه درهم تنیده ایرانی کم نیستند، چنانکه ناداشته های مغفول مانده فراوانی نیز داریم. نیاز به بازنگری، هم اندیشی، نگاهی نو و به دور از یکسویه نگری و مقاومت منفی در برابر تازه های امروز، از بایسته های تغییرات محتوم فرهنگ عمومی است، که فرهنگ جدید را باید به زایشی دوباره رهنمون کند، فرهنگی که در آن نگاه بومی و خاص ایرانی لحاظ شود و نوآوریها و فناوریهای این جهانی را به خدمت باورها و سنتهای کشور درآورد، نه اینکه سنتها و باورهایمان در خدمت فناوری قرار گیرد، که تحقق این حالت ما را از آن سوی بام فرو خواهد افکند.
در جمع بندی دیدگاههای استادان و بزرگان و با استفاده از یافته های دکتر فرامرز رفیع پور، فشرده ای از کنکاشهای ماهها تلاش در حیطه شناخت فرهنگ عمومی را در معرض نقد و بررسی شما عزیزان قرار می دهیم. ادامه مطلب را حتما کلیک کنید .....

ادامه مطلب...


نویسنده » احمدی » ساعت 10:58 عصر روز جمعه 86 بهمن 19

   1   2      >